حتی اخبار بازار حشرات انتشار اخبار اجتماعی

حتی: اخبار بازار حشرات انتشار اخبار اجتماعی

گت بلاگز اخبار اجتماعی پیشرفت نمایشی و تبلیغاتی مترو در دوران قالیباف/ جهت شهردار شدن تابع نظر شورا هستم ، محسن هاشمی

محسن هاشمی طی گفتگویی به سوالاتی در باب شهردار آینده تهران٬ چالش‌های شورای پنجم و عملکرد ۱۲ ساله قالیباف در حوزه حمل و نقل عمومی پاسخ داد.

پیشرفت نمایشی و تبلیغاتی مترو در دوران قالیباف/ جهت شهردار شدن تابع نظر شورا هستم ، محسن هاشمی

محسن هاشمی: پیشرفت نمایشی و تبلیغاتی مترو در دوران قالیباف/ جهت شهردار شدن تابع نظر شورا هستم

عبارات مهم : ایران

محسن هاشمی طی گفتگویی به سوالاتی در باب شهردار آینده تهران٬ چالش های شورای پنجم و عملکرد ۱۲ ساله قالیباف در حوزه حمل و نقل عمومی پاسخ داد.

به گزارش ایلنا، محسن هاشمی با اوج ترین رای در تاریخ ۱۰ ساله شورای شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران یعنی یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر وارد شورای پنجم شد. او ۱۳ سال مدیر هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت مترو پایتخت کشور عزیزمان ایران بود و مترو پایتخت کشور عزیزمان ایران در وقت مدیریتش به بهره برداری رسید. هاشمی پیش از این در دوره چهارم شورا، به عنوان کاندیدای ریاست شهرداری تهران، رقیب قالیباف بود و در لحظه آ خر با عوض کردن رای یکی از اعضا از تسخیر کرسی شهرداری باز ماند. همین تجربه، باعث شده است که او اکنون به عنوان یکی از گزینه های مهم شهرداری پایتخت کشور عزیزمان ایران مطرح باشد. با این حال حفظ یکدستی شورای شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران و میثاق نامه ای که بعضی از اعضای لیست امید امضا کرده اند، شهردار شدن محسن هاشمی را در دوراهی اخلاقی و سیاسی قرار داده است.

پیشرفت نمایشی و تبلیغاتی مترو در دوران قالیباف/ جهت شهردار شدن تابع نظر شورا هستم ، محسن هاشمی

با اینکه هاشمی هنوز به عنوان یکی از کاندیداهای مهم شهرداری مطرح هست، هنوز به میل به خود در این رابطه پاسخ روشنی نداده و خود را تابع نظر جمع می داند، ولی مانند هر لحظه پاسخ های قاطعی در مورد مترو و حمل و نقل عمومی دارد و انتقادات تندی در این زمینه به قالیباف وارد می کند. از نظر او شاید مترو از نظر طولی پیشرفت کرده باشد، ولی اکثر خطوط تکمیل نیستند و ظرفیت مترو در ۵ سال گذشته عوض کردن قابل توجهی نکرده هست. در ادامه گفت وگوی تفضیلی محسن هاشمی را به عنوان عضو منتخب شورای شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران با ایلنا می خوانید:

آیا شما تمایلی جهت شهردار شدن دارید؟ یا ترجیح می دهید، در شورای پنجم بمانید؟

تمایل بنده احترام به نظر اکثریت شوراست و اعضای شورا هر تصمیمی بگیرند، در عمل تابع آن خواهم بود.

محسن هاشمی طی گفتگویی به سوالاتی در باب شهردار آینده تهران٬ چالش‌های شورای پنجم و عملکرد ۱۲ ساله قالیباف در حوزه حمل و نقل عمومی پاسخ داد.

به عنوان یکی از اعضای شورای پنجم، به نظرتان جهت گزینش شهردار پایتخت کشور عزیزمان ایران چه فرآیندی باید طی شود. نظرتان در مورد فرآیندی که در حال حاضر جهت گزینش شهردار٬ به وسیله شورای پنجم به تصویب رسیده٬ چیست؟

این فرآیند گامی رو به جلو محسوب نمی شود با این حال از این جهت که مصوب اکثریت اعضای شورای منتخب هست، ما به آن احترام گذاشته و در چارچوب آن حرکت می کنیم. با این حال از نظر من شورا باید برنامه محور باشد نه شخص محور، یعنی شهردار را براساس شاخصه ها و الزامات برنامه های مورد نظر خودش گزینش کند. در غیر این صورت اینکه ابتدا به شخص رسیده و خود شخص براساس توانمندی هایش برنامه را تدوین کند، در عمل فروکاستن از قدرت سیاستگذاری شورا هست. جهت مثال اگر در برنامه شورا اولویت اول حل معضل آلودگی هوا و ترافیک باشد، شهردار آینده باید در این زمینه ها توانمندی داشته باشد، ولی هنگامی که شهردار بدون تعیین اولویت و برنامه به وسیله شورا گزینش شود، طبیعی است که شخص منتخب براساس توانمندی های خودش برنامه ریزی می کند و شورا در مقام سیاستگذاری نمی تواند برنامه و اولویت های توسعه شهر را مشخص کند.

شورای پنجم شاخصه های خاص خود را دارد و یکی از آنها یکدست بودن هست. شاخصه که از شواری اول تا امروز تکرار نشده و از یک سو وقت و از سوی دیگر ترساندن محسوب می شود. تجربه نشان داده است هر گاه شورا، شهردار منتخب خود را خط قرمز دانسته و نظارت بر شهردار منتخب خود را برنتابید، نظارت بر شهرداری به حاشیه رفته و یکدست بودن شورا احتمال چنین رویدادی را زیاد کردن می دهد. همین نظر موجب شده است یکدست بوده شورا منتقدان خاص خود را داشته باشد، نظر شما راجع به یکدست بودن شورا چیست؟

یکدست بودن شورا مزایا و معایبی دارد، مهمترین امتیاز یکدست بودن شورا خبر سیاسی آن است که در این دوره از انتخابات به خوبی شنیده شد، ولی اینکه در عمل وجود یک یا دو عضو منتقد چه تاثیری در عملکرد شورا دارد، جای تامل دارد. باید پرسید این یکدست شدن موجب انسجام و کارایی زیاد اکثریت می شود یا اینکه به منتقدین وقت انتقاد و بزرگنمایی معضلات شورا و شهرداری را می دهد. البته به صورت کلی می توان گفت، هیچ وقت از وجود منتقد در درون سیستم ضرر نکرده ایم، آیا که منتقد با زیرسوال بردن تصمیمات اکثریت موجب زیاد کردن عمق کارشناسی و دقت آن ها می شود.

پیشرفت نمایشی و تبلیغاتی مترو در دوران قالیباف/ جهت شهردار شدن تابع نظر شورا هستم ، محسن هاشمی

شورای پنجمی ها شاخصه های شهردار آینده را نیز لیست کردند و در اختیارعموم قرار دادند، لیستی که به شاخص های عمومی شهردار اشاره دارد و شاید توصیه خاص ای که دارد، این است که شهردار آینده پایتخت کشور عزیزمان ایران باید در سطوحی کلانی همچون وزیر و معاون وزیر تجربه داشته باشد. نظر شما راجع به شاخص های شهردار آینده پایتخت کشور عزیزمان ایران چیست؟

از نظرم علاوه بر شاخص هایی که جهت شهردار آینده به وسیله شورا پنجم تصویب شد، فردی که این سمت را برعهده می گیرد، باید از معضلات پایتخت کشور عزیزمان ایران هم آشنایی کافی داشته باشد. به طور کلی علاوه بر شاخص های عمومی مورد نیاز جهت یک مدیرکلان در نظام، شهردار نیاز به شاخص های تخصصی و خاص ای جهت مدیریت شهری کلانشهر پایتخت کشور عزیزمان ایران دارد. آشنایی کافی از معضلات تهران، تجربه فعالیت در سیستم مدیریت شهری، امکان تعامل با سایر دستگاه و نهادهای دولتی وحاکمیتی در شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران جزئی از این شاخصه ها هستند.

محسن هاشمی طی گفتگویی به سوالاتی در باب شهردار آینده تهران٬ چالش‌های شورای پنجم و عملکرد ۱۲ ساله قالیباف در حوزه حمل و نقل عمومی پاسخ داد.

در این شرایط، چالش های اساسی پیش روی شهردار آینده پایتخت کشور عزیزمان ایران را چه می دانید؟

چالش اول شهردار آینده تهران، پرسشها و تعهدات سررسیده مالی شهرداری است که باید به سرعت تنظیم، استمهال و تامین اعتبار شود. چالش دیگر پایتخت کشور عزیزمان ایران معضل ترافیک و لزوم تقویت حمل و نقل عمومی هست. مشکلی که در فصل پاییز دوباره به اوج خود خواهد رسید و آلودگی هوا شدت یافتن خواهد شد. چالش سوم شهردار آینده پایتخت کشور عزیزمان ایران هم پرسشها موجود در عرصه اجتماعی و فرهنگی هست، درحقیقت صدای مطالبات عمومی و مردمی در انتخابات شنیده شد و اکنون وقت آن رسیده که به آنها پاسخ داده شود.

از وظایف مهم شورا نظارت بر بودجه شورا هست، ولی از نظر بعضی اعضای شورای چهارم، تلفیق و تفریغ بودجه و حسابرسی از شرکت ها و شرکت ها به زعم خود آنها منتج به نتیجه مورد نظر نشده هست، آیا شورا در این زمینه نتوانسته موفق عمل کند؟

پیشرفت نمایشی و تبلیغاتی مترو در دوران قالیباف/ جهت شهردار شدن تابع نظر شورا هستم ، محسن هاشمی

یکی از دلایل عدم موفقیت شورا در این زمینه، این بود که گزارش عملکرد بودجه با تاخیر به دست شورا می رسید، در گذشته هم مجلس شورای اسلامی در زمینه ارائه گزارش های تفریغ بودجه هر سال دچار همین مسئله بود. گزارش ها با تاخیر چند ساله به مجلس ارائه می شد و همین مساله، اصالت عنوان پیگیری را خدشه دار می کرد، لیکن با گذشت وقت عملا مسئولان وقت عوض کردن کرده بودند و پیگیری تاثیر بیرونی نداشت، ولی خوشبختانه در سال های اخیر تهیه گزارشات بروز شده است و اختلاف وقت از چند سال به چند ماه رسیده هست. در شورای شهر نیز باید با استقرار حسابرسی آنلاین این تاخیر را برطرف کرد، اگر بعد از تخصیص و صرف بودجه بلافاصله این عنوان ثبت و در گزارش های تفریغ بررسی گردد، با تاخیر روبه رو نخواهیم شد.

به غیر از این، شورا از ابزارهای نظارتی که در اختیار دارد، استفاده نکرده و همین را می توان از دلایل مهم آن دانست. شاید شورای شهر ابزار قانونی کافی جهت نظارت بر شهرداری پایتخت کشور عزیزمان ایران را در اختیار ندارد، ولی استفاده صحیح از همین ابزار موجود نیز می تواند تاثیرگذار باشد، ولی تاکنون به اندازه کافی از این ابزارها استفاده نشده است.

برخی اعضای شورای چهارم لازمه نظارت دقیق بر عملکرد مدیریت شهری را تشکیل دیوان محاسبات شهری عنوان کرده اند، نظر شما در این باره چیست؟

اضافه کردن یک دستگاه تازه به مجموعه مدیریت شهری به عنوان دیوان محاسبات، بی استفاده مناسب از نهادهای موجود، یک بحث کارشناسی هست، ولی تجربه نشان داده، استفاده از موسسات حسابرسی رسمی که مسئولیت پذیر و با ثبات هستند در عمل موفق تر از دستگاه های رسمی و وابسته به مدیریت هست، آیا که عملکرد این دستگاه ها تابع دستورات هست، ولی عملکرد موسسات مستقل حسابرسی براساس مسئولیت پذیری حرفه ای آنهاست. بنابراین اصل نظارت مستمر و موثر برعملکرد شهرداری به وسیله شورا، امری مطلوب هست، ولی اینکه ابزار این نظارت چگونه باشد، نیاز به مباحث کارشناسی دارد.

شما در شورای پنجم عضوی از کمیسیون موقت حمل ونقل و ترافیک هستید و مقرر شد تا پیش از شروع رسمی کار شورای پنجم هر کمیسیون گزارشی از شرایط حوزه خود ارائه دهد، گزارش کمیسیون شما در چه مرحله ای است؟

کمیسیون حمل ونقل شورای پنجم، خوشبختانه فعال ترین کمیسیون این شورا بوده و طی وقت محدودی که در اختیار داشت، توانست ۱۲ جلسه برگزار کند و با استفاده از کارشناسان و توانمندی اعضای کمیسیون، برنامه ای در ۱۱۰۰ صفحه آماده کرده تا به شورا ارائه کند. مساله مهمی که در این برنامه بخوبی مشهود است اهمیت بحث حمل ونقل عمومی انبوه بر است که باید بتواند روزانه بیش از ۱۰ میلیون سفر شهروندان را پوشش دهد.

متاسفانه، هم اکنون حمل ونقل عمومی انبوه بر فقط ۲ و نیم میلیون سفر را انجام می دهد و این عدد در ۵ سال گذشته رشد چشمگیری نیافته هست. با توجه به شرایط موجود باید در ۴ سال آینده یک برنامه فشرده تهیه شود تا میزان حمل ونقل عمومی انبوه بر با تامین امکانات، تجهیزات و زیرساخت های مورد نیاز دو برابر شود.

با توجه به بررسی های صورت گرفته و تجربه خود، بزرگترین چالش پایتخت کشور عزیزمان ایران در عرصه حمل و نقل عمومی را چه می دانید؟

هم اکنون روزانه حدود ۲۵ میلیون سفر در پایتخت کشور عزیزمان ایران انجام می شود، از این تعداد سهم اتوبوس تقریبا ۵ میلیون است که با توجه به محدودیت معابر، امکان زیاد کردن چشمگیر آن وجود نداشته و نسبت قابل قبولی به کل سفرهای روزانه دارد، ولی سهم حمل ونقل انبوه بر ریلی، فقط دو و نیم میلیون سفر هست، با توجه به نرم استاندارد میزان حمل ونقل انبوه بر ریلی باید ۴ برابر شود تا سیستم حمل ونقل پایتخت کشور عزیزمان ایران متوازن عمل کند.

از سوی دیگر طرح هایی نظیر بی آرتی، قصد داشتند؛ در بعضی مسیرها بخشی از بار مترو را جابجا کنند، ولی سیستم بی آرتی با ظرفیت مترو غیرقابل مقایسه است و شاهد عدم موفقیت طرح بودیم. بخش قابل توجهی از معابر و بزرگراه ها، به سیستم بی آر تی تخصیص داده شده است یافت، این درحالی است که مسافر قابل توجهی در این خطوط جابجا نمی شوند و فقط بار ترافیکی را در ساعت پیک شدت یافتن کرده اند.

با توجه به اینکه ۱۳ سال ریاست هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت متروی پایتخت کشور عزیزمان ایران را برعهده داشتید، عملکرد قالیباف در حوزه مترو را چه طور ارزیابی می کنید؟

توسعه متروی پایتخت کشور عزیزمان ایران در چندسال اخیر در بخش حفر تونل، به خاطر دستگاه های حفاری و سازنده تونل پیشرفته ای که در دهه قبل خریداری شده است بود، پیشرفت خوبی داشت، ولی باید توجه کرد که حفر تونل تنها بخشی از عملیات احداث مترو است و فعالیت های فراوان دیگری از جمله تامین تجهیزات ثابت و متحرک، نیرو رسانی، تامین واگن و کشنده، احداث ایستگاه و هواکش ها، احداث پایانه ها و اتصال آن به خطوط هم جهت راه اندازی مترو مهم هست. اگر خطوط مترو بدون این بخش ها احداث و افتتاح گردد، عمدتا کارکردی نمایشی و تبلیغاتی داشته و نمی تواند ظرفیت جابجایی مسافر را ارتقا جدی ببخشد، متاسفانه تابحال علیرغم آنکه از نظر طولی مقادیر زیادی افتتاح شده است هست، خطوط تکمیل نیست.

در حال حاضر میزان جابجایی مسافر در متروی پایتخت کشور عزیزمان ایران کمتر از دو ونیم میلیون سفر در روز است و این رقم پنج سال قبل هم در همین حدود بود، در حالی که در طرح جامع حمل ونقل تهران، ظرفیت مترو باید به ده میلیون سفر در روز یعنی ۴ برابر وضع فعلی برسد تا پرسشها مربوط به ترافیک و آلودگی هوا قابل تحمل گردد.

شهردار پایتخت کشور عزیزمان ایران ادعا می کند؛ بزرگترین چالش حمل و نقل عمومی پایتخت کشور عزیزمان ایران عدم پرداخت تعهدات مالی دولت در این عرصه هست، نظر شما در این مورد چیست؟

در دولت های اخیر همواره شهرداران این عنوان را طرح کرده اند، البته تا حدودی درست است و دولت ها می توانستند به مترو منابع بیشتری تخصیص بدهند، بخصوص دولت نهم و دهم که بدلیل اوج بودن قیمت نفت منابع ارزی فراوانی در اختیار داشت، ولی پرسش اینجاست، فرض کنیم تامین ارز مورد نیاز مترو اولویت دولت ها نبود، آیا مترو اولویت نخست شهرداری پایتخت کشور عزیزمان ایران بوده است؟ اگر میزان منابع مالی که به عنوان نمونه به پروژه اتوبان صدر تخصیص داده شده است را با کل اعتبارات مترو در طول دهه گذشته مقایسه کنیم، مشخص می شود، مترو چقدر در اولویت شهرداری قرار داشته است!

واژه های کلیدی: ایران | شهردار | برنامه | شهرداری | سال آینده | شورای شهر | برنامه ریزی | حمل و نقل عمومی | مجلس شورای اسلامی

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : getblogs